خانه گروپيوس
معماری

فعاليت معماري گروپيوس در آمريکا

Posted On بهمن ۱۷, ۱۳۹۵ at ۷:۱۱ ب.ظ by / No Comments

فعاليت معماري گروپيوس در آمريکا

معماري گروپيوس

خانه گروپيوس در ( لينكلن) ۱۹۳۸

در همان زمان كه گروپيوس كرسي استادي و رياست مدرسه معماري را در دانشگاه هاروارد پذيرفت در لينكلن شهري تقريبا در سي كيلومتري كمبريج ماساچوست براي خود خانه اي ساخت كه مورد توجه قرار گرفت . اين خانه به خانه مدرن موسوم گشت زيرا در حوالي آن به شعاع صدها كيلومتر به شيوه ي معماری نو خانه اي وجود نداشت.

اگر چه اين خانه بامي مسطح داشت ، ايوان آن به شيوه معمولي ساخته نشده بلكه ادامه اي از اتاق نهارخوري بود كه از حد بنا بيشتر مي آمد ( تا نسيم شرقي غربي را در تابستان هاي گرم و مرطوب به داخل خانه راه دهد) در نماي آن نوارهاي تخته اي بر خلاف سنت معمول در جهت عمودي در كنار يكديگر قرار مي گرفتند و پنجره هاي بزرگ به آن سيمايي نو مي داد ولي با ساير خانه هاي نيوانگلند در توازن كامل بود .

همكار گروپيوس در طرح اين خانه مارسل بروئر بود كه بعد از اين خانه نيز در طرح چند خانه ديگر با گروپيوس همكاري كرد . تاثير بروئر در خانه كوچك و بسيار زيبايي كه باز اين دو معمار با همكاري يكديگر در «وي لند» ماساچوست ساختند بخوبي آشكار است . غير از اين خانه كه انگاري چون بنفشه اي زيبا در بيشه زاري كه آن را در بر مي گيرد روئيده خانه هاي بزرگتر ديگري كه اين دو معمار ساختند موفقيت دو خانه نخستين را نيافت زيرا كه توقعات عديده صاحب كاران لطف طرح را از بين برد .

تفاوت نظر آمريكاييان و اروپائيان در تدريس معماري

براي معماران اروپايي تعجب آور است كه در آمريكا تقريبا تمام كارهاي بزرگ معماري به دفاتري سپرده مي شود كه صدها معمار و مهندس در آن كار مي كنند و دفاتر كوچك شبيه آنچه كه در اروپا معمول است براي يافتن كار دچار اشكال فراوان است .

تفاوت ديگر اين است كه در اروپا وقتي معماري به تدريس خوانده مي شود كه كفايت خود را عملاً در كار نشان داده باشد ، در حاليكه معلمين معماري آمريكا تا اين اواخر با تجربه چندان سروكار نداشتتند و تصور مي شد تدريس معماري خود براي خود حرفه اي است .

از جمله اقدامات بزرگ ‹‹ ميس وندررو›› و ‹‹ گروپيوس›› در آمريكا اين بود كه اين وضعيت را در اين كشور تغيير دادند . مسلم است كه تا معماري خود از قدرت خلاقه برخوردار نباشد نمي تواند بر شاگردانش تاثير داشته باشد . اين معلم هنرمند است كه مي تواند قدرت ابتكار را در شاگردان با قريحه تقويت كند .

منبع : مرجع دانلود معماری

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *